Zaznacz stronę

Dlaczego warto poznać archetyp swojej marki?

Prawie nie oglądam telewizji. Ustawiłam sobie w głowie takiego strażnika i nie pozwalam, aby wpuszczać do środka byle śmieci. Ale jakiś czas temu miałam dosyć mocną fazę na serial „Wikingowie”. Szczególnie pierwsze odcinki porwały mnie swoim magicznym klimatem. Zaczęłam się zastanawiać, dlaczego właśnie ten serial? Przecież nieustająca walka, bitwy i nawalanka to nie jest do końca mój klimat. Ale Wikingowie to nie tylko miecze i topory. To także niezwykle wciągająca opowieść. Opowieść, w której rozpoznasz wszystkie 12 archetypów bohatera. 

Nasi przodkowie spędzali czas przy ognisku, wsłuchani w słowa opowieści i trzask palącego się ognia. A my dziś siedzimy przed ekranem telewizora, komputera czy smartfona i lajkujemy, udostępniamy, komentujemy podtrzymując symboliczne ognisko i nie pozwalając mu zgasnąć. Człowiek upodobał sobie taką formę przekazywania informacji przez całe pokolenia. Nasz mózg najlepiej zapamiętuje, kiedy słyszy opowieść. Tak jesteśmy skonstruowani. Zmieniła się jedynie forma przekazu. Ale nadal właśnie poprzez ciekawie opowiedzianą historię możemy łatwiej dotrzeć do drugiego człowieka i go poruszyć. Dlaczego warto poznać archetyp swojej marki? 

Docieranie do drugiego człowieka poprzez opowieść naładowaną emocjami ma wielką moc. Zrozumiały to duże marki i od lat wykorzystują, budując swoją tożsamość w oparciu o wybrany archetyp i kreując wokół marki wciągającą opowieść. Archetyp pozwala odkryć i rozwijać tożsamość marki tak, aby wydobyć to, co najlepsze, najbardziej znaczące i motywujące w jej przesłaniu. To pierwszy SYSTEM ZARZĄDZANIA WARTOŚCIĄ MARKI. To, co SYMBOLIZUJE Twój produkt dla odbiorcy jest tak samo ważne jak jego funkcja.

Dlaczego niektóre opowieści nas wciągają i sprawiają, że się w nie wpisujemy? Stają się  „nasze”? Dzieje się tak, ponieważ stoi za nimi konkretna propozycja wartości, z którymi się identyfikujemy. Jeśli dotarcie do prawdy jest dla Ciebie dominującą wartością i motywuje Cię do działania – będziesz utożsamiać się z archetypem Wiedzącej (Mędrca) i chętniej dokonasz decyzji zakupowej w oparciu o przekonujące wyniki badań. Jeśli natomiast dominującą wartością jest dla Ciebie serce, wrażliwość, dobro i dbałość i innych – wybierzesz markę, która symbolizuje archetyp Opiekunki, ponieważ wyśle ona do Ciebie komunikat pełen empatii.

Pojęcie archetypów spopularyzował na początku XX wieku Carl Gustav Jung, który zdefiniował archetypy jako wysoko rozwinięte elementy nieświadomości zbiorowej, pewne uniwersalne, archaiczne wzory i obrazy, które jako ludzkość rozpoznajemy w otaczającym nas świecie. Nieco później badacz i pisarz Joseph Campbell badając mity, odkrył, że wszystkie one mają zbliżoną strukturę, niezależnie od tego z jakiego kręgu kulturowego pochodzą. Nazwał to PODRÓŻĄ BOHATERA. W każdej opowieści główny bohater opuszcza strefę komfortu, przechodzi inicjację, by wreszcie powrócić do świata, który – podobnie jak on – nie jest już taki sam jak przed wyruszeniem w podróż. Wpisanie opowieści w tę strukturę nadaje jej pełnię, głębię oraz prowadzi do wielkiej nagrody – odkrycia jakiejś prawdy o sobie samym. 

Po raz pierwszy pojęcie archetypu zastosowały w dziedzinie zarządzania marką Margaret Mark i Carol S. Pearson, autorki książki „The Hero and the Outlaw”. Teoria archetypów pozwala bowiem odkryć i rozwijać tożsamość marki tak, aby wydobyć to, co najlepsze, najbardziej znaczące i motywujące w jej przesłaniu. Kiedy wiemy, jaki jest archetyp naszej marki w jednej chwili chaos zmierza ku porządkowi. Pewne dylematy może nie do końca przestają istnieć, ale znalezienie rozwiązania staje się dużo prostsze.

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ cała komunikacja marki ma konkretny punkt odniesienia. Słowa i działania nie są już wypadkową mniej lub bardziej trafnych czynników, ale odwołują się do solidnego fundamentu jakim jest nasze „dlaczego”. O tym, że budując markę warto zaczynać od „dlaczego” mówi Simon Sinek w słynnym już wystąpieniu Start with WHY. Obejrzyj. Warto. Archetypy marki pozwalają lepiej komunikować swoją unikalną wartość, ponieważ odwołują się do potrzeb i motywacji, które tkwią głęboko w każdym z nas.

Prowadząc własną firmę jesteś w podróży. Jak każdy bohater musisz odpowiedzieć na wezwanie do przygody. Przygody, na którą być może nie jesteś wcale gotowy. Która wytrąca Cię z osobistej strefy komfortu, każąc zmierzyć się z przeciwnościami, które wydają się przerastać Cię w tym momencie. Jednak podczas tej podróży nie jesteś nigdy sam. Jak każdy bohater masz wokół siebie pomocników, którzy Ci w niej pomagają. Nie możesz nie odpowiedzieć na wezwanie. Bo do przygody wzywa Cię coś potężniejszego niż Ty sam. To przeznaczenie. A jego nie można odrzucić.

Aby pociągnąć za sobą ludzi musisz dostarczyć im potężną opowieść, którą będą chcieli nieść dalej. Coś, co obudzi uśpionych, dając im wiarę w to, że mają moc do zmiany. Nie trać więcej czasu na testowanie kolejnych strategii sprzedażowych, które nie działają. Zamiast tego zbuduj wokół swojej marki porywająca historię, z którą odbiorcy będą się utożsamiać i sami zaczną do Ciebie przychodzić. 

Więcej informacji o tym, dlaczego warto znać archetyp swojej marki i budowania wizerunek zgodnie z archetypem dowiesz się wskakując TUTAJ. A teraz zrób pierwszy krok. Poznaj archetyp swojej marki rozwiązując QUIZ.

MÓJ ARCHETYP TO POSZUKIWACZKA. A JAKI JEST ARCHETYP TWOJEJ MARKI? Napisz koniecznie w komentarzu. Jestem bardzo ciekawa!