Zaznacz stronę

JAK ZAPROJEKTOWAĆ STRONĘ WIZYTÓWKĘ DLA FOTOGRAFA

– case study Edyta Czapla

 

Edyta jest dla mnie wielką inspiracją. Uwielbia przemierzać dziesiątki kilometrów na rowerze. Upodobała sobie szczególnie długie trasy, bo pozwalają jej oderwać się od codziennej rutyny i prawdziwie wtopić w piękno otaczającej natury. Nie chwali się tym na stronie, ale kiedy pierwszy raz rozmawiałyśmy zdradziła mi, że choć pochodzi z Trójmiasta, swego czasu mieszkała w górach i pracowała schronskach turystycznych, także w Bieszczadach. Niezwykle ciekawa osobowość i artystyczna dusza, która zgłosiła się do mnie z planem zaprojektowania strony wizytówki.

Edyta jest artystką fotograf, specjalizującą się w artystycznej fotografii ulicznej. Wygrała w konkursie Street Foto organizowanym przez Akademię Nikona. Jak sama pisze, uwielbia ruch, przestrzeń, długodystansowe podróże rowerowe, przemieszczanie, bo ono pozwala na odkrywanie nowych spojrzeń i nie uleganie twórczej stagnacji. Lubi ten moment wyłapania chwil z biegu miasta, poszukiwanie wyjątkowego światła, momentów, faktur miejskich i możliwość dzielenia się tymi obrazami z innymi.

 

ZBUDUJ KLIMAT SWOJEJ STRONY – ZACZNIJ OD STWORZENIA MOODBOARDU
Pracę nad stroną zaczęłyśmy od zbudowania klimatu. Archetyp marki Edyty to Kreatorka. Jednak długo nie mogła się w tym archetypie odnaleźć, bo Kreatorka jest barwna i kolorowa. A Edyta ciągle wysyłała mi czarno-białe strony fotografów, którzy ją zainspirowali. Jestem zdania, że archetyp Kreatorki jest wyjątkowy i można tu pozwolić sobie na wszystko. Jeśli więc jesteś barwnym ptakiem i kochasz feerię kolorów, to idź w tym kierunku. Jeśli jesteś Kreatorką, która tworzy w zgodzie z naturą i jej główny materiał to drewno – zaprezentuj się od tej strony. Edyta kocha minimalizm, dlatego kiedy pokazałam jej czarno-białe moodboardy przełamane jednym mocnym akcentem kolorystycznym – poczuła, że to jest to i stworzyła własny, który pomógł jej uchwycić klimat całej strony:
ZAPROJEKTUJ PROSTE LOGO

Kolejnym krokiem było zaprojektowanie prostego logotypu. Edyta podjęła się wyzwania i samodzielnie stworzyła swoje logo. Wybrała charakterystyczny font, który wykorzystała też w nagłówkach na stronie. Główna koncepcja, na której opiera się cały projekt to inicjały EC, a pod nimi imię i nazwisko. Wyjątkowy efekt uzyskała dzięki rozsunięciu liter w imieniu i nazwisku. Dodała tematykę, którą się zajmuje „art photography” i projekt był gotowy. Pasuje do jej marki i osobowości.

 

WYBIERZ CYTAT, KTÓRY POKAZUJE, CO KOCHASZ W FOTOGRAFII I OKREŚLA TWOJE „DLACZEGO”

Budując markę osobistą, dużą wagę przywiązuję do określenia, jakie jest Twoje hasło przewodnie. Co konkretnie dajesz swojemu odbiorcy? Jaką korzyść on uzyskuje? Poświęcony jest temu cały moduł kursu. Hasło przewodnie chwyta uwagę czytelnika. Jeśli jest dobrze zaprojektowane – zachęca odwiedzającego stronę, aby wszedł głębiej, czytał dalej. Edyta zdecydowała, że zamiast hasła przewodniego, chce wybrać cytat „Chcę dawać światu obrazy, których nie zauważają. Które im umykają…”. Ten cytat w punkt oddaje Edyty „dlaczego”. Czemu w ogóle podjęła się sztuki fotografii ulicznej. Co łączy wszystkie jej prace. Co wyróżnia ją od innych twórców. Pomyśl, jakie jest Twoje hasło przewodnie lub jaki cytat w pełni oddaje to, czym się zajmujesz i co Cię wyróżnia?

 

WYBIERZ PRACĘ, KTÓRA JEST CI NAJBLIŻSZA – UMIEŚĆ JĄ NA BANERZE GŁÓWNYM

Działając na polu fotografii na pewno masz jakąś ulubioną pracę, która w pełni oddaje Twój styl. Tę fotografię możesz umieścić na banerze głównym. Będzie Twoją wizytówką – elementem, który przyciąga wzrok i chwyta uwagę odbiorcy.

 

DAJ COŚ W PREZENCIE SWOJEMU ODBIORCY

Pomyśl, co możesz dać w prezencie swojemu odbiorcy? W przypadku fotografii dobrym pomysłem jest seria wybranych zdjęć lub jak w przypadku Edyty – wybrana fotografia w wysokiej rozdzielczości, gotowa do wydruku i oprawienia. Ja otrzymałam wydruk w prezencie od Edyty. Obraz znalazł już swoje miejsce u mnie przy biurku – wyjątkowa fotografia zasługuje na piękną oprawę. Przy biurku umieszczam ważne dla mnie cytaty, które oddają ducha mojej marki, obrazy – np. wizerunek archetypu Poszukiwaczki, mój moodboard.

OPISZ SWOJĄ HISTORIĘ – SKUP SIĘ NA TYM SKĄD SIĘ WZIĘŁA TWOJA PASJA

Edyta inspiruje odbiorcę swoją historią. Zabiera go do swojego świata. Opisuje, co takiego się zdarzyło w jej życiu, że zajęła się tematem fotografii. Jaka droga doprowadziła ją do tego miejsca. Ty także budując stronę przedstaw swoją historię. Nie bój się pisać szczerze, czasem dotykając trudnych tematów. Im bardziej prawdziwa historia, tym mocniej chwyta za serce i buduje Twoją wiarygodność. Każdy ma do opowiedzenia historię. Życie każdego człowieka jest niezwykle ciekawe. Pisząc treść o mnie trzymaj się głównego kontekstu. Jeśli zajmujesz się fotografią – niech ta historia opowiada o Twojej przygodzie z fotografią.

 

POMYŚL JAKĄ FUNKCJĘ PEŁNIĄ TWOJE FOTOGRAFIE – ZAPREZENTUJ TO ODPOWIEDNIO

Edyta wymarzyła sobie, żeby jej zdjęcia wydrukowane w wielkim formacie zdobiły piękne wnętrza – np. apartamencie czy lofcie, w klimatycznej kafejce i dodatkowo nadawały im wyjątkowego charakteru. Dlatego postanowiła tak właśnie zaprezentować swoje prace, aby ułatwić potencjalnemu klientowi wybór. Do prezentacji swoich prac wykorzystała mockupy. Ty również możesz tak zrobić. Określ swoją kategorię – jakiego typu fotografią się zajmujesz. I wybierz najlepszy format do jej zaprezentowania.

 

 

OKREŚL NA CZYM KONKRETNIE CHCESZ ZARABIAĆ – OPISZ SWOJĄ OFERTĘ

Strona wizytówka ma za zadanie zaprezentować Twoją markę od najlepszej strony. Ale nie tylko po to, aby można było sobie obejrzeć Twoje prace. Strona ma Cię wesprzeć w dotarciu do idealnych klientów. Dlatego warto odrobić pracę domową i opisać swoją ofertę. Edyta zdecydowała się na wydruki kolekcjonerskie z limitowaną edycją. Dzięki temu jej fotografia artystyczna jest unikatowa i nabiera wyjątkowości.

 

ZADBAJ O REKOMENDACJE OSÓB, KTÓRE CENISZ I ZACHWYCONYCH KLIENTÓW

Z badań wynika, że 80% społeczeństwa kupuje kierując się rekomendacją osób, którym ufają. Dopiero pozostałe 20% kupuje pod wpływem impulsu, kierując się reklamą. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o doskonałe rekomendacje osób, które cenią Twoją pracę, których zdanie się liczy, które wzbudzają szacunek wśród klientów. Edyta poprosiła o opinie kolegów po fachu – cenionych fotografów, a także swojego mentora i wykładowcę, a także kuratora wystawy, na której prezentowane były prace Edyty. 

 

WYBIERZ NAJLEPSZE PRACE I STWÓRZ WIRTUALNĄ GALERIĘ

Prezentacja wybranych, najlepszych prac w formie galerii daje odbiorcom, którzy już są zachwyceni tym, co robi Edyta, możliwość wejścia w temat głębiej i poznania kolejnych jej prac. Dzięki temu mają oni więcej możliwości wyboru, znalezienia obrazu, który najbardziej przypadnie im do gustu.

 

ZOSTAW DO SIEBIE NAMIARY

Ułatw maksymalnie jak się da kontakt z Tobą. Zostaw swój numer telefonu i adres e-mail. Nie każ czytelnikowi szukać tych informacji ukrytych gdzieś w zakamarkach strony. Dobrze się sprawdza formularz kontaktowy, który pozwala bezpośrednio przez stronę wysłać wiadomość. 

I to tyle. Strona wizytówka zmusza do uproszczenia i selekcji najistotniejszych informacji. Jednocześnie buduje Twoje miejsce w sieci, do którego możesz z dumą odsyłać i chwalić się nim. Warto zadbać o to, aby zaprezentować się od najlepszej strony.

Stronę Edyty możesz obejrzeć klikając w link: edytaczapla.pl

 

Na koniec zachęcam do wysłuchana krótkiej rozmowy (11 min.), w której Edyta dzieli się swoją historią i mówi, co ją skłoniło do zbudowania strony wizytówki, co było największym wyzwaniem przy tworzeniu strony i jak jest teraz, kiedy strona już jest opublikowana – co się zmieniło. 

Jeśli rozważasz stworzenie własnej strony wizytówki napisz, czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny? Podziel się, czy coś cię szczególnie zainspirowało? Skłoniło to pytań? Chętnie odpowiem na każdy komentarz.