Zaznacz stronę

JAK DOBRZE WYSTARTOWAĆ Z BLOGIEM

 

Od 2014 roku prowadzę bloga dla mojej firmy. Właściwie moja droga do świata online od bloga się zaczęła. Po drodze popełniłam pewnie wszystkie możliwe błędy, ale też dużo się nauczyłam. Piszę ten tekst, bo sama na starcie bardzo potrzebowałam takiego poradnika Jak wystartować z blogiem.

 

Blog to świetne narzędzie, aby dzielić się ze swoimi odbiorcami wiedzą ekspercką. I zdobywać klientów. Właściwie, kiedy prowadzisz własny biznes online powinnaś mieć swojego bloga. Albo podcast. Albo vloga. Jest taka magiczna zależność pomiędzy regularnym dostarczaniem bezpłatnego kontentu, a pozyskiwaniem klientów na swoje płatne produkty. Warto zacząć od dawania, aby z czasem móc sięgnąć po profity. Wyskakiwanie na start z płatną ofertą do osób, które nie miały okazji Cię jeszcze poznać online, z zasady się nie sprawdza.

 

W tym artykule podzielę się swoim doświadczeniem i podpowiem, czego potrzebujesz na start, aby ruszyć z blogiem. A konkretnie jak wybrać domenę i hosting dla swojego bloga.

 

1. DOBRZE PRZYGOTUJ SIĘ DO PISANIA BLOGA

 

Aby zaoszczędzić sobie stresu, bólu głowy i czasu dobrze jest ustalić sobie kilka kluczowych kwestii na starcie:

Jaka będzie tematyka bloga? Często powtarzanym błędem początkujących blogerów jest pisanie o wszystkim. Co w konsekwencji oznacza, że nie zwracamy się do nikogo konkretnego. Nie mamy jasno sprecyzowanej grupy odbiorców — czytelników bloga. W konsekwencji nie dajemy sobie szansy, aby zachęcić do zakupu naszych produktów. Jeśli więc jesteś coachem, pisz na tematy związane ze swoją specjalizacją — nie pisz o tym, że jadłaś wczoraj szarlotkę ze swoją ciocią, bo to mało kogo interesuje.

 

W jakim celu będziesz prowadzić bloga? Po co w ogóle chcesz się za to zabierać? Jaki to będzie miało wpływ na Twój styl życia? Jakie przesłanki Tobą kierują? Osobiście uważam, że do tematu należy podejść strategicznie. Piszę, ponieważ chcę przekazać konkretną wiedzę moim czytelniczkom. Podzielić się doświadczeniem. Zainteresować tematem i zachęcić klientki do zapoznania się z moją ofertą. Pisanie dla samego pisania może mieć krótkie nogi.

 

Kto jest Twoim idealnym odbiorcą? Jakie korzyści odniosę z tego, że będzie czytał Twojego bloga. Nie pisz dla siebie — pomagaj rozwiązać konkretne problemy swoich klientów. Wtedy Cię będą uwielbiać, polecać, czytać i komentować. I będą kupować. Od początku nastaw się na odbiorcę.

 

Jakie będą kategorie bloga i typy postów oraz treści na blogu? Określ przynajmniej 5 przykładowych typów postów, które mogłabyś napisać — wystarczy sam tytuł. Kategorie stanowią szkielet twojej strony. Pozwalają grupować treści, dzięki czemu czytelnikowi jest łatwiej odnaleźć interesujący go wpis. Nie pisz od sala do lasa. Zadbaj o spójność.

 

I na koniec — z jaką częstotliwością chcesz publikować artykuły? Jak często, patrząc realistycznie, jesteś w stanie napisać, zredagować i opublikować nowy post na blogu? Szacuj realistycznie, ile czasu jesteś w stanie poświęcić w tygodniu na pisanie i rozwój swojego bloga. Niezależnie od tego, czy to będzie raz w tygodniu, czy raz w miesiącu rytm publikacji artykułów powinien być stały. Czytelnik wtedy przyzwyczaja się do tego rytmu i czeka na nowy artykuł. Nie ukrywam, że jest to wyzwanie. Ale właśnie konsekwencja i regularne publikowanie procentuje mocno i ma największy wpływ na rozwój twojego biznesu.

2. ZDECYDUJ NA CZYM POSTAWISZ BLOGA

 

Kiedy dobrze zaplanujesz swojego bloga, czeka Cię kolejny krok — wybór odpowiedniego CMS. CMS — czyli Content Management System to System Zarządzania Treścią znajdującą się na naszej stronie www. Jeśli chcesz prowadzić bloga, nie wystarczy, że poprosisz kogoś o zaprojektowanie strony. Musisz się nauczyć samodzielnie dodawać nowe artykuły, modyfikować i aktualizować treści na stronie. Jeśli nie miałaś dotąd do czynienia z zarządzaniem stroną, może to wydawać się trudne, ale wcale nie jest.

 

No właśnie, ale jaki CMS wybrać? Osobiście polecam najbardziej popularny i przyjazny WordPress. Czy są jeszcze inne systemy CMS? Tak są: Drupal, Joomla, Typo3, QuickCMS. Bloger jest typową platformą blogową, która ma wiele ograniczeń. Zdecydowanie polecam zbudować sobie własne miejsce w sieci, na które będziesz mieć wpływ.

 

Prowadzenie własnego bloga wciąga i sprawia, że czujemy się, jakbyśmy przeżywali niezwykłą przygodę. A najlepsze jest to, że to Ty jesteś autorem tego scenariusza. Od Ciebie zależy jaką treść napiszesz i opublikujesz, bo to Twoje własne miejsce w wirtualnym świecie, który daje nam nieograniczone możliwości.

 

3. WYBIERZ ODPOWIEDNIĄ NAZWĘ DLA DOMENY

DOMENA

Kiedy już zaplanowałaś swojego bloga, zdecydowałaś się postawić go na WordPressie — kolejnym krokiem jest wybór domeny i serwera. Domena to składnik Twojej internetowej tożsamości, adres internetowy, który kieruje na Twoją stronę. Innymi słowy, to zarezerwowana nazwa strony www, czyli w moim przypadku: kamilachyla.pl oraz ikimasa.pl.

 

Natomiast serwer to miejsce, w którym przechowywane są wszystkie Twoje cyfrowe dane, pliki, kody i narzędzia niezbędne do tego, aby strona działała prawidłowo. Początkujący bloger stoi przed nie lada dylematem: którego dostawcę domeny wybrać? Jaki hosting będzie najlepszy? Czy kierować się ceną, czy może innymi czynnikami?

 

Od kilku lat projektuję strony dla klientek. Czytam opinie bardziej doświadczonych użytkowników i zasięgam opinii ekspertów. I z mojej strony wygląda to tak: Jeśli chcesz uniknąć kłopotów i oszczędzić sobie nerwów — wykup domenę i serwer u jednego dostawcy. Wtedy wszystko poprawnie zadziała, nie trzeba przenosić rekordów DNS i mamy wygodę, bo w każdej sprawie kontaktujemy się z jednym operatorem.

 

Nie polecam zakupu darmowych domen, np. nazwa.pl, które są darmowe tylko przez rok, a cena odnowienia może Cię zaskoczyć. Jedna z moich klientek, która trzymała kilka domen w nazwa.pl, otrzymała od nich rachunek za usługi na 600 zł. Poza tym obsługa klienta pozostawia wiele do życzenia.

 

Pytanie o to, jaką wykupić domenę, to tak naprawdę pytanie o wybór nazwy dla Twojej marki. Pytanie kluczowe i jedna z najważniejszych decyzji podejmowanych przy zakładaniu własnej firmy.

 

Dla ułatwienia przygotowałam dla Ciebie krótką checklistę rzeczy, które warto sprawdzić, zanim się zabierzemy za wykupienie domeny.

– Czy nazwa dobrze brzmi i będzie się miło kojarzyć Twoim klientom? Zapytaj znajomych.

– Czy nazwa nie jest zastrzeżonym znakiem towarowym? Sprawdź w Urzędzie Patentowym.

– Czy działalność o podobnej nazwie nie jest wysoko pozycjonowana w Google – wtedy trudno będzie Ci się przebić. Sprawdź, wpisując w wyszukiwarce.

– Czy nie istnieje firma o podobnej nazwie, która ma złą reputację lub oferuje produkty, z którymi nie chcesz być kojarzona?

– Czy nazwę dobrze się wymawia i można ją z łatwością powtórzyć?

– Czy nazwa nie ma negatywnych konotacji? Czy będzie społecznie akceptowana?

– Czy dla wybranej nazwy jest dostępna domena z końcówką .pl – jeśli działasz w Polsce lub .com – jeśli masz zamiar podbijać światowy rynek.

– Czy nazwa nie jest zajęta w mediach społecznościowych. Można to sprawdzić, wchodząc na: namechk.com

 

Wszystkie moje klientki gorąco namawiam, by budowały markę osobistą i wybrały nazwę w oparciu o swoje imię i nazwisko. Klienci przychodzą do Ciebie. Twoja marka to Ty. Pomysł na biznes może Ci się zmienić, może się rozwinąć w różnym kierunku. A klient i tak szuka Cię w sieci wpisując imię i nazwisko. Ja oczywiście też wybrałam na początku domenę ikimasa.pl. Ale już po roku dokupiłam kamilachyla.pl i na tej domenie stoi moja główna strona.

 

4. WYBIERZ SPRAWDZONEGO DOSTAWCĘ SERWERA

 

SERWER

 

Warto zainwestować w dobry hosting. Jakość serwera ma wpływ na to, jaki jest odbiór bloga przez osoby odwiedzające. Nie chcesz przecież pozwolić sobie na sytuację, że strona nie działa przez kilka dni z winy dostawcy serwera. Wybierz dostawcę, który ma dobre opinie i stawia na bezpieczeństwo.

 

Osobiście polecam mój ulubiony hosting — zenbox. To niewielka firma, nastawiona na doskonałą obsługę klienta. A wierz mi, że na początku swojej przygody ze stawianiem strony na serwerze będziesz szukać pomocy. W zenbox po drugiej stronie ekranu siedzą mnisi, którzy błyskawicznie odpowiedzą na Twoje pytania i skutecznie rozwiążą problem. Możesz liczyć na ich pomoc przy migracji strony, przekierowaniu DNSów, ustawieniu poczty i generalnie — dużo zrobią za Ciebie. Dbają też o robienie na bieżąco kopii zapasowej strony i bieżące aktualizacje.

 

Roczny koszt serwera w zenbox do 5000 UU (unikalnych użytkowników — a więc osób wchodzących na Twoją stronę) wynosi 150 zł. Cena rejestracji domeny w zenbox wynosi 12 zł, natomiast odnowienie to koszt blisko 80 zł. Ja jako zadowolona klienta szczerze chłopaków polecam. Otwarcie na potrzeby i rozwiązywanie problemów klienta to nie tylko puste hasłam, ale ich firmowa strategia, którą skutecznie realizują.

 

5. ZADBAJ O DOSTĘP DO SWOICH DANYCH

 

O czym jeszcze warto pamiętać? Upewnij się, że masz dostęp do plików na serwerze i że to Ty jesteś właścicielem domeny. Nie zostawiaj tego w rękach informatyka, który projektował Twoją stronę. To Ty musisz mieć zawsze dostęp do swoich plików. Dbaj o kopie zapasowe. Nie dopuść nigdy do sytuacji, że stracisz całą wartościową wiedzę, którą tu zamieściłeś. Zdarzały się takie sytuacje, że strona została zhakowana przez roboty, jej zawartość wykradziona przez nieuczciwego konkurenta bądź po prostu stronę wywaliło i treść była już nie do odzyskania. Ty ponosisz odpowiedzialność za bezpieczeństwo Twojego bloga. To Twoja odpowiedzialność, by o to zadbać.

 

Napisz koniecznie w komentarzu, czy ten artykuł był pomocny? Jakie informacje są dla Ciebie szczególnie wartościowe?  Opowiedz jak Ty zaczynałaś ze swoim blogiem? Podziel się, jakie Ty masz doświadczenie? A może jakąś specjalną poradę?

MARZYSZ O WŁASNEJ STRONIE, ALE…

  • masz wrażenie, że czeka Cię ogrom pracy i nie wiesz od czego zacząć
  • nie masz pewności co powinno znaleźć się na stronie, aby nie tylko wyglądała pięknie, ale też pomagała Ci zarabiać
  • chcesz dowiedzieć się jak ułożyć swoją ofertę i zaprezentować ją na stronie, aby z łatwością docierała do odbiorcy
  • chcesz nauczyć się budować stronę samodzielnie, bo wiesz, że będzie Ci to potrzebne do rozwijania biznesu
  • zaczęłaś już budować stronę, ale utknęłaś przez problemy techniczne
  • a może zwyczajnie nie potrafisz się zmotywować i samodzielnie zaplanować działań, aby wreszcie skończyć pracę nad stroną

Wkrótce rusza mój kurs online STRONA DLA EKSPERTKI