Po co Ci Kod Marki? Czy nie powinnaś się raczej skupić na marketingu, żeby zbudować mocną markę online?

 

ZBUDUJ FUNDAMENT

 

Od jakiegoś czasu obserwuję pewien powtarzający się trend. Kobiety, które prowadzą swój biznes online z wielką gorliwością publikują treści w mediach społecznościowych. Często są to przemyślane, merytoryczne artykuły, innym razem artystyczne zdjęcia, które wymagały czasochłonnych przygotowań. Albo dziewczyny nagrywają inspirujące filmy na Youtube i Instagram lub też piszą fantastyczne i wciągające newslettery. Poświęcają czas na edukowanie swoich odbiorców. Uświadamiają, co daje ich marka. Na pewno budują swoją rozpoznawalność – i … na tym właściwie koniec.

Tak bardzo są skupione na kreowaniu treści, które mają przyciągnąć uwagę odbiorców i zbudować świadomość marki, że zapominają zaprosić ich do współpracy i skorzystania z oferty. Bo to jakoś tak nieelegancko, tak wprost zaprosić. Co ciekawe, niektóre właścicielki w ogóle nie mają zbudowanej oferty. Jak więc tu mówić o rozwijaniu marki i zarabianiu? Taka działalność bardziej przypomina czasochłonne hobby niż biznes.

Ale przecież wszyscy wokół namawiają, żeby skupić się na marketingu, budować społeczność, stale zwiększać swoje zasięgi. Wtedy biznes będzie prosperował!

 

I zgadza się, pod warunkiem, że wiesz co robisz. Kiedy jednak prowadzisz swój marketing spontanicznie, bez poukładania sobie podstaw – nie licz na to, że Twoja firma będzie rozkwitać. Co najwyżej czeka Cię zniechęcenie i wypalenie – bo ileż można pracować za darmo. A tak się właśnie dzieje, kiedy całą swoją energię wkładasz w tworzenie bezpłatnych treści dla odbiorców, a nie masz przemyślanej ścieżki, która prowadzi do sprzedaży Twoich usług czy programów – i to jeszcze po odpowiednich cenach.

 

A może prowadzisz ukryty biznes?

To też scenariusz, który nie sprzyja rozwojowi Twojej firmy. Kiedy prowadzisz ukryty biznes, twoja marka istnieje, ale głównie w Twojej głowie.  Wyobrażasz sobie, jakie będziesz oferować usługi, jak będziesz pomagać innym i zmieniać świat, ale nie określiłaś żadnych konkretów. Nie wiesz z czym masz w ogóle wyjść do klienta. Wstrzymujesz się więc z wyjściem w media społecznościowe. Bo lepiej być ostrożnym. Bo jeszcze może pojawić się jakaś krytyka albo ktoś podda w wątpliwość skuteczność Twoich działań.

I wcale nie musisz dopiero co startować z biznesem. Możesz działać na rynku rok, dwa i nadal mieć wątpliwości, czy to co robisz w ogóle ma sens? Czy to jest komuś potrzebne? Czy Ty się do tego nadajesz? W takim przypadku także nie ma mowy o rozwijaniu biznesu, bo jak możesz sprzedawać swoje usługi, jeśli w siebie nie wierzysz i nigdzie się nie pokazujesz?

 

Jest jeszcze inaczej? Pokazujesz się, ale nie przekłada się to na sprzedaż, bo w twojej marce panuje chaos?

Dwa lata temu zaczynałaś z pierwszym pomysłem na biznes. Miałaś nawet sukcesy w sprzedaży i dobrze się zapowiadało. Mocny róż – kobiecy i wyrazisty królował wtedy jako wiodący trend, więc poszłaś w takie kolory.  Ale nie byłaś w stanie zbudować na tym modelu przewidywalnych i trwałych przychodów. Zdecydowałaś się więc wprowadzić zmiany. Po drodze weszłaś z kimś we współpracę. Twój pomysł na biznes ewoluował. Róż zamieniłaś na biznesowy granat, żeby było bardziej profesjonalnie. Być może uznałaś, że współpraca 1 na 1 zbyt mocno Cię absorbuje i jednak idziesz w programy grupowe. Teraz na liście subskrybentów masz osoby, które przyszły, kiedy oferowałaś wcześniejsze usługi i prawdopodobnie nie są żywo zainteresowane aktualną ofertą. Albo masz grupę na FB, na której nic się nie dzieje. Zmieniałaś ofertę, paletę kolorów, może fonty, klienci nie wiedzą z czym ostatecznie kojarzy się Twoja marka. Ogólnie panuje u Ciebie chaos i bałagan.

Jeśli nie zatrzymasz się i nie zrobisz z tym porządku, wkrótce będziesz wymyślać kolejną koncepcję i przechodzić w nowy model. Tak, wiem warto się rozwijać i być otwartym na zmianę – ale może sprawdź najpierw do końca, czy ten model na pewno nie jest skuteczny? Bo może strategia sama w sobie jest dobra, ale tak się zapędziłaś, że nie połączyłaś wszystkich elementów układanki i nie sprawdziłaś czy Twój pomysł rzeczywiście działa? Zdecyduj się też na jeden kierunek identyfikacji wizualnej i trzymaj się go przez dłuższy okres czasu, aby klienci mogli Cię zapamiętać.

 

Niezależnie od tego, do którego z tych scenariuszy Ci najbliżej – potrzebujesz się zatrzymać i przemyśleć swój biznes.

POTRZEBUJESZ OPRACOWAĆ WŁASNY KOD MARKI
KOD MARKI POMOŻE CI ODPOWIEDZIEĆ SOBIE NA PYTANIE „CO”?

Co to jest za marka? To podstawowe, fundamentalne pytanie. Banał? To dlaczego tak wiele kobiet, które do mnie przychodzą ma problem z odpowiedzią na to pytanie? Nie są w stanie określić w dwóch słowach czym się zajmują. Nie umieją nazwać tego, co oferują. Nie mają jasności, jaki konkretnie problem rozwiązują. Nie spojrzały nigdy na swój program czy usługę od tej strony.

Ale właśnie po to w Kodzie Marki przechodzimy przez szereg pogłębionych pytań, aby dotrzeć do sedna naszej usługi i ją nazwać. Krótko, jasno i przejrzyście. Aby klient nie miał wątpliwości, co konkretnie od Ciebie dostanie.

KOD MARKI POMOŻE CI ODPOWIEDZIEĆ SOBIE NA PYTANIE „KTO”?

Kto jest Twoim klientem? Do kogo kierujesz swoje usługi i programy? Co więcej, pomoże Ci określić, kto Twoim klientem nie jest. To naprawdę ważne, aby nie godzić się na współpracę z każdym, kto się do Ciebie zgłasza. Nie chcesz pracować z każdym chętnym. Tylko z osobami, którym naprawdę możesz pomóc i które dobrze do Ciebie pasują. Czasem klient po prostu nie będzie gotowy na współpracę z Tobą.

Więcej o tym, jak odkryć kto jest Twoim klientem napisałam w poprzednim artykule „Jak dotrzeć do wymarzonych klientów.”

KOD MARKI POMOŻE CI ODPOWIEDZIEĆ SOBIE NA PYTANIE „DLACZEGO TEN BIZNES”?

Po co w ogóle to robisz? Jaka głębsza motywacja za tym stoi? Sukces odnoszą biznesy, których celem samym w sobie nie jest zarabianie pieniędzy. Takie, które mają konkretną misję do wykonania. Poprzez swoje biznesowe działania zmieniają życie innych i świat wokół na lepsze.

Potrzebujesz wiedzieć, jakie jest Twoje przesłanie. Wyrażasz w ten sposób emocje, które poruszają klientów. Jeśli z nimi to przesłanie rezonuje, bo mają podobne do Twojego spojrzenie na świat – łatwo będzie Wam zbudować bliższą relację. W naturalny sposób zniknie dystans między wami. To są informacje, które mocno wpływają na decyzje zakupowe u klientów.

 

KOD MARKI POMOŻE CI ODPOWIEDZIEĆ SOBIE NA PYTANIE „DLACZEGO TY”?

Dlaczego właśnie ty najlepiej nadajesz się do tej roboty? Jakie masz do tego naturalne dary i talenty? Jakie predyspozycje? Co robiłaś przez ostatnie lata, aby te talenty rozwinąć? Aby zdobyć konkretne umiejętności? Jakie masz doświadczenie, które sprawia, właśnie Ty jesteś najlepszą ekspertką w tej dziedzinie?

To jest wspaniałe. I to jest dla Ciebie. Bo kiedy to sobie określisz, nazwiesz – będziesz mogła ugruntować się w swojej specjalizacji. Bez oglądania się na innych – podpatrywania, jak to robi Zosia czy Justyna. Nabierzesz pewności siebie, bo docenisz wreszcie to, w czym jesteś najlepsza. Zaczniesz działać z pozycji mocy którą otrzymałaś i którą masz w sobie. Już to samo wystarczy, żeby oczarować klienta.

A to tylko część pierwsza Kodu Marki – podstawowe fundamenty. Nie dotarłyśmy jeszcze do tego jak będziesz mówić do klientów, aby chcieli Cię słuchać. Nie wspomniałam o tym, jak ich oczarujesz, kiedy ubierzesz swoją markę w piękną oprawę wizualną. Temu przyjrzymy się w kolejnych artykułach.

 

Wyjątkowa i przyciągająca klientów marka online to system naczyń połączonych. Nie chodzi tylko o kolory i logo. Z taką marką działasz z pozycji mocy, bo realizujesz strategię, która pasuje do Twojej osobowości. Twoja strona jest jej odzwierciedleniem i staje się integralną częścią skutecznie wspierającą Twój marketing. A media społecznościowe są oknem, przez które dostarczasz odbiorcom odpowiednio przygotowane treści w pięknej oprawie i prowadzisz ich do oferty. To wszystko składa się na OBIETNICĘ MARKI. W ten sposób budujesz swój BRANDING.

Aby osiągnąć pełną spójność, musisz zadbać o uporządkowanie kluczowych kwestii, które przekładają się na biznesowe działania. Wtedy prowadzenie biznesu stanie się łatwe, bo wreszcie Twoje działania nabiorą sensu.

 

Nie będziesz z sukcesem sprzedawać swoich programów i usług, jeśli sama nie zrobisz wcześniej porządku w swojej marce.

 

Jeśli czujesz, że Twojej marce brakuje spójności – możesz się ze mną umówić na bezpłatne 60-minutowe spotkanie, podczas którego przeanalizuję Twoją sytuację i sprawdzę, co powinien zawierać Twój Kod Marki, aby odpowiednio definiował model biznesowy, który byłby najlepiej dopasowany do Twojej firmy i pomógł Ci prosperować.